Popular Posts

Wednesday, December 2, 2009

MENCIPTA MASA DEPAN YG DIINGINI..

Semua orang m'punyai p'rancangan utk masa depan..semua ini utk apa..??kata orng sbg kita p'sediaan utk m'hadapi masa2 yg akn b'laku pd masa dpn nnti..Pujangga bermadah"manusia m'rancang..Allah m'nentukn.."inilh yg sering di madahkn agar kita s'lalu b'doa kpd Allah S.w.T..bg haba Allah yg hidup keranaNya..saya tlh m'buat satu p'rancangan k'hidupan pd masa dpn kelak..
Saya s'lalu m'lihat,m'dengar & m'nafsir apa yg ada di sekeliling kita..itulh cara saya m'nilai diri dlm m'hadapi mas2 yg m'datang..p'rancangan saya hanya blh di kisahkn s'paruh sahaja..s'lebihnya biarlh t'buku di dalam hati & biar Allah sahaja yg tahu...p'rancangan dlm m'bentuk masa depan saya ialah ingin m'lanjutkan pelajaran ke peringkat lbih tinggi selagi kudrat otak msih ada dan kewangan..kalo blh saya ingin m'dapat tempat di Universiti t'kenal agr m'dapat kerjaya yg menjamin masa depan kelak..
Apabila m'lihat kawan2 b'ada di satu thp yg tinggi..saya pula msih di thp yg kurang tinggi..p'rancangan.."saya akn cuba kejar mereka walaupn mereka b'ada jauh kerana saya percaya pada diri sendiri dan pujangga b'madah"hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.."itulh kata2 pujangga yg saya pegang dlm m'bentuk hala tuju yg lebih cerah dan saya yakin bahawa tiap2 insan di muka bumi ini m'punyai keistimewaan t'sendiri..
Membina kerjaya dan rumahtangga yg bahagia juga adlh p'rancangan hidup..umur nk kahwin tu biarlh rahsia ttp saya yakin bahawa jodoh itu adalah k'tentuan Allah..saya b'doa kpd Allah agr bukaknlh pintu hati utk m'nerima sesorang utk di jadikn suri hidup dan mampu b'tanggung jawab..itulh p'rancangan saya..ttpi kita hanya mampu b'doa & 'tawakal kpdNya..jika s'baliknya mngkin ada hikmah utk kita renungi..
Membina legasi atau dinasti perniagaan juga m'rupakan sebahagian p'rancangan hidup...saya begitu kagum dgn kongolomerat melayu yg terkenal iaitu Allahyarham Tan Sri SM Nasimmudin SM Amin kerana b'jaya m'bina legasi t'sendiri & anaknya SM Faisal SM Nasimuddin m'jadi Pengurusi Eksekutif Bersama yg t'muda..SM Faisal juga saya lihat begitu matang dlm meneruskan legasi ayahnya.apa yg saya kagum SM Faisal b'jaya m'dapatkn hak utk m'jadi p'ngedar pd usia yg muda hanya b'bekalkn duit dri kerja, satu laptop p'berian ayahnya serta suit dan beliau b'jaya m'yakinkn pihak p'gedar..
Akhir kata, saya berdoa kpd Allah S.W.T agar semua ini blh di realisasikn dgn jayanya dan bertekad utk m'buat satu transformasi yg besar t'hadap diri saya dgn m'bina satu p'hubungan yg praktikal dlm k'hidupan..dulu mmng saya seorang yg m'milih kawan..ttpi setelah hampir 3 tahun hidup di bumi orng..barulh saya sedar bahawa kita tidak blh m'milih kwn dlm meneruskan survival hidup..ttpi orng kata kalau b'kawan biarlh berpada dan kena pd tempatnya...

1 comment:

baqiyyatussaleha... said...

semoga saudara berjaya..yang penting usaha,doa,tawakal...insyaAllah...